PERUSAHAAN Nasi Kak Wook yang cukup terkenal di Kelantan memberi amaran untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang menggunakan jenama itu tanpa kebenaran.


Meskipun sudah membuat pendaftaran cap dagangan dan memiliki hak eksklusif dengan Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) lima tahun lalu, Nasi Kak Wook tetap menjadi mangsa pihak tidak bertanggungjawab yang menciplak jenama itu bagi mengaut keuntungan mudah.

Perniagaan nasi campur yang mula bertapak lebih 30 tahun lalu itu memiliki nama kukuh di Kelantan, menyebabkan ramai menciplak dan menggunapakai jenama diwujudkan sejak hampir separuh abad lalu.

Pewaris perniagaan, Mastura Ibrahim, 46, yang juga anak kepada Allahyarham Wook Hassan, berkata jenama Nasi Kak Wook sudah diciplak pihak tidak bertanggungjawab sehingga boleh didapati di seluruh Kelantan, malah turut menular ke Kuala Lumpur dan Selangor.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya bahawa selain enam cawangan Nasi Kak Wook di sekitar Kota Bharu, kami tidak membuka sebarang cawangan lain termasuk banyak dibuka di Kuala Lumpur.

"Namun, ramai yang menganggap ia adalah perusahaan sama (dimiliki pewaris) dan ada pihak membuat aduan kepada pihak berwajib supaya mengarahkan kami membayar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kerana kononnya kami memiliki puluhan cawangan seperti didakwa.

"Akibatnya saya dihubungi pihak berkuasa dan terpaksa beberapa kali ke pejabat kerajaan untuk menerangkan dan menunjukkan bukti bahawa hanya enam saja cawangan Nasi Kak Wook yang asal dan selain itu adalah tiruan dengan menggunakan jenama warisan arwah ibu saya," katanya pada sidang media di cawangan kedai itu di Jalan Telipot, Kota Bharu, hari ini.

Selain Jalan Telipot, cawangan Nasi Kak Wook terletak di Jalan Sultan Yahya Petra, Bandar Baru Kubang Kerian, Pasir Hor, Bandar Satelit Pasir Tumboh dan Taman Sari.

Mastura yang juga anak keempat daripada lima beradik itu berkata, lebih mengusutkan keadaan ada pihak cuba mengambil kesempatan dengan menjalankan aktiviti berhutang dan menyamar sebagai pemilik Nasi Kak Wook, sekali gus mencalarkan imej perusahaan itu.

Sementara itu, peguam Zahari Affendi Abdul Kadir yang mewakili Perusahaan Nasi Kak Wook, berkata setakat ini pihaknya sudah menjalankan tindakan undang-undang dengan mengeluarkan notis amaran bagi menghentikan penggunaan jenama itu kepada 10 premis di Kuala Lumpur dan hanya satu saja akur manakala selebihnya masih meneruskan perniagaan seperti biasa.

"Kami sudah mengadakan perbincangan dan pewaris menetapkan tempoh tiga bulan dari sekarang kepada peniaga menggunakan jenama terbabit atau seakan-akan dengannya supaya menukar jenama bagi mengelakkan tindakan undang-undang diambil ke atas mereka," katanya.

Ramai orang gemarkan nasi arab, nasi minyak dan macam-macam jenis nasi lagi yang sedap-sedap. Tapi zaman GST ni ramai juga yang lebih gemar untuk masak sendiri. Cuma hasilnya tak sama macam kat kedai.

Kali ini Butterkicap kongsikan rahsia bagaimana anda boleh buat sendiri nasi kegemaran anda. Contoh yang diberikan adalah NASI MINYAK tapi dengan sedikit kreativiti anda boleh adjust jadi nasi apa juga yang anda mahukan :)

Sila tonton video dan kongsikan kepada rakan-rakan lain.



Kredit kepada Butterkicap

Anda penggemar patin tempoyak? Hidangan istimewa ini jadi pilihan ramai dan semakin diminati oleh pelbagai lapisan masyarakat.

Malah sudah banyak restoran yang khusus menghidangkan patin tempoyak dalam menu mereka hinggakan kita pening untuk memilih mana satu yang terbaik.



Usah gundah gulana lagi. Kami berani mati recommend anda sebuah restoran di Kampung Melayu Subang atau area Subang Airport. Malah lokasi restoran ini betul-betul di jalan lama bersebelahan dengan landasan kapal terbang.

Sambil-sambil makan tu boleh juga jenguk dan dengar pesawat turun naik. Mana nak cari pengalaman macam tu kat tempat lain? :)

Restoran ini memang menghidangkan masakan air tangan orang dari Temerloh. Original! Ikan patin pun memang tiap-tiap minggu diimport fresh dari Temerloh. Jangan risau! Sikit pun tak hanyir.



Restoran yang diberikan nama Dapur Mokde ini jadi tumpuan terutamanya untuk waktu makan tengahari. Kalau bulan puasa tu memang padat time berbuka puasa. Adalah digalakkan untuk buat tempahan meja terlebih dahulu dengan Misz Kepochi Cik Lyenda Dapur Mokde, telefon dia di 0162796885 ya.




Selain hidangan patin tempoyak, Dapur Mokde juga ada menyediakan masakan asam pedas, pelbagai sup dan masakan ala-carte yang lazat-lazat belaka.

Lebih istimewa lagi Dapur Mokde memang setiap hari memberikan pilihan ulaman yang menyihatkan. Nak jeruk petai pun ada!

Dapur Mokde ni pernah masuk segmen Roy Cari Makan untuk TV9 rancangan Nasi Lemak Kopi O. Tengok video review di bawah ya. (Aduhhh! Terkecur sudah!)



Dan satu lagi video Dapur Mokde di youtube. Famous diorang ni!


Previous PostOlder Posts Home